کد مطلب : ‌10660
رئیس جامعه مدیریت سبز اروپا:

شرکت مس در حوزه مسئولیت اجتماعی، پیشتاز است

«کریم زین»، رئیس جامعه مدیریت سبز اروپا (EAGM) در گفت‌وگو با «عصرمس آنلاین» از مسئولیت اجتماعی شرکتی گفت. او که یکی از ناظران ارشد انجمن مدیریت سبز ایران هم هست در جریان بسیاری از پروژه‌های سبز شرکت ملی صنایع مس ایران قرار دارد.

مسئولیت اجتماعی شرکتی، مفهومی جدید است. در حوزه اجرا، مسئولیت اجتماعی شرکتی از این هم نوپاتر است؛ چراکه وقتی پای عمل به میان می‌آید تعهد به مسئولیت اجتماعی و پای‌بندی به آن، مستلزم صرف هزینه و وقت است. 

سازمان توسعه صنعتی جهانی وابسته به سازمان ملل، در تعریفی از مسئولیت اجتماعی نوشته است: «به‌طور کلی مسئولیت اجتماعی شیوه‌ای برای ایجاد تعادل بین ضرورت‌های اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی است؛ به شکلی که هم‌زمان منافع سهامداران و سایر ذی‌نفعان نیز برآورده شود». این سازمان همچنین تاکید می‌کند: «با این حال باید بین مسئولیت اجتماعی شرکتی که یک مفهوم استراتژیک در مدیریت کسب‌وکار است با انواع فعالیت‌های خیریه‌ای، بشردوستانه و حمایتی (sponsorship) تفاوت قائل شد». سازمان توسعه صنعتی جهانی همچنین در ادامه می‌نویسد: «چنانچه شرکتی بخواهد مسئولیت اجتماعی را اجرایی کند باید چند ویژگی مهم داشته باشد؛ اولاً باید از نظر مالی ایمن باشد، اثرات زیست‌محیطی مخرب خود را به حداقل برساند و مطابق با انتظارات اجتماعی عمل کند». تلاش در راستای محقق کردن این ابعاد، مخصوصاً در شرکت‌هایی که به عمل کردن بدون پاسخ‌گویی عادت کرده‌اند، سخت، پرهزینه و بعضاً غیرقابل اجراست.


آنچه در شرکت مس در حوزه مسئولیت اجتماعی اتفاق افتاده است نه‌تنها برای شرکت‌های معدنی و صنعتی بلکه برای شرکت‌های ایرانی فعال در همه بخش‌ها می‌تواند الگو باشد

 

شرکت مس و مسئولیت اجتماعی

شرکت ملی صنایع مس ایران، در سال‌های اخیر دست به اقدامات گسترده‌ای در حوزه مسئولیت اجتماعی زده است. برخی از این اقدامات به‌ویژه در حوزه محیط‌زیست مورد توجه انجمن مدیریت سبز ایران، جامعه مدیریت سبز اروپا (European Association for Green Management) و بنیاد جهانی انرژی (The ENERGY GLOBE) قرار گرفته است. در حال حاضر، «طرح جامع آب» شرکت ملی صنایع مس ایران پس از بررسی‌های جامعه مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی، کاندید پانزده جایزه اول جهانی سال 2017 بنیاد جهانی انرژی شده است. 

«کریم زین»، رئیس جامعه مدیریت سبز اروپا که از پروژه‌های زیست‌محیطی شرکت مس بازدید داشته است، در گفت‌وگو با «عصرمس آنلاین» گفت: «نیسیکو یکی از شرکت‌های پیشتاز در میان شرکت‌های معدنی در زمینه مسئولیت اجتماعی و توجه به محیط‌زیست است. به همین دلیل می‌تواند نمونه خوبی برای دیگر شرکت‌ها باشد. آنچه در شرکت مس در این حوزه اتفاق افتاده است نه‌تنها برای شرکت‌های معدنی و صنعتی، بلکه برای شرکت‌های ایرانی فعال در همه بخش‌ها می‌تواند الگو باشد».

کریم زین، رئیس جامعه مدیریت سبز اروپا

او با اشاره به این‌که انجام مسئولیت‌های اجتماعی به دلیل هزینه‌هایی که برای شرکت‌ها به‌همراه دارد، معمولاً مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، گفت: «مسئولیت اجتماعی امری هزینه‌زاست، اما انجام آن درنهایت برای شرکت سودآور خواهد بود. در مسئولیت اجتماعی، شما روی منابع انسانی، نیروی ذی‌نفعان، ایمنی و... سرمایه‌گذاری می‌کنید. همه این‌ها در درازمدت منجر به تولید بهتر می‌شود. به همین دلیل، مسئولیت اجتماعی یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است که ارزشش را دارد».  

رئیس جامعه مدیریت سبز اروپا همچنین با تاکید بر این‌که مسئولیت اجتماعی در صنایع و شرکت‌های معدنی از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: «مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های معدنی با حقوق بشر و حق انسان‌ها سروکار دارد؛ از همین رو، نیاز است که شرکت‌های معدنی حتماً وارد این حوزه شوند. با این حال، این تنها ذی‌نفعان نیستند که با رعایت مسئولیت اجتماعی ازسوی صنایع معدنی منتفع می‌شوند، بلکه مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌های معدنی منجر به بازاریابی بهتر محصولات و حتی صادرات بهتر خواهد شد».

او تاکید کرد: «امروز در بازار جهانی، مسئولیت اجتماعی به امری بسیار مهم تبدیل شده است و به همین دلیل اگر شما مسئولیت‌های اجتماعی‌تان را به‌جا نیاورید، از بازار بیرون خواهید افتاد».

از نظر زین، تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکتی و اجرای آن، انواع مزایای رقابتی مانند افزایش دسترسی به بازار، افزایش فروش و سود، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهبود بهره‌وری و کیفیت، دست‌یابی به منابع انسانی کارآمد، بهبود نام برند تجاری و... خواهد شد.

نام‌ :
ایمیل :
نمایش داده نمی‌شود
متن :
 
عضویت در خبرنامه
نام‌ و نام‌خانوادگی:
ایمیل :
مس پرستلگرام
به نظر شما سایت عصر‌مس‌آنلاین بهتر است بیشتر به چه مطالبی بپردازد؟