کد مطلب : ‌10700

کشف میکروبی باستانی که از مس تغذیه می‌کند

عصرمس آنلاین: معادن یکی از نقاطی هستند که میکروب‌ها برای سال‌ها می‌توانند در آن‌ها زندگی کنند. دانشمندان اخیراً در معدنی در مکزیک، یکی از این میکروب‌ها را کشف کرده‌اند که 60هزار سال عمر دارد و مصرف اکسید مس دلیل زنده‌ماندنش است.

دانشمندان ناسا میکروارگانیسم‌هایی را در کریستال‌های به‌دست‌آمده از معدنی در مکزیک کشف کرده‌اند که 60هزار سال عمر دارند. به گزارش «عصر مس» به نقل از سرویس بین‌الملل خبرگزاری صداوسیما، دکتر «پنلوپ بوستون» از دانشمندان موسسه بیولوژی فضایی ناسا در کنفرانسی اعلام کرد این میکروب‌های باستانی عجیب، طوری تکامل یافته‌اند که می‌توانند از گوگرد، منگنز و اکسید مس تغذیه کنند.

محققان ناسا در معدن «نایکا» (Naica) در ایالت «چیهواهوا» (Chihuahua) در مکزیک که محل اکتشاف فلزات سرب، روی و نقره است این میکروب‌ها را کشف کرده‌اند. کریستال‌های این معدن شهرت زیادی دارند و برخی از آنها 15 متر طول دارند. به گفته دانشمندان ناسا، تاکنون حدود یکصد نوع میکروارگانیسم که بیشتر آن‌ها باکتری هستند از کریستال‌های این معدن به‌دست آمده‌اند که طول عمر آن‌ها بین ده‌هزار تا شصت‌هزار سال است. دکتر بوستون می‌گوید بیشتر این میکروب‌ها تاکنون در هیچ‌جای دیگر یافت نشده‌اند. دانشمندان نگران آن هستند که این میکروب‌های ناشناخته از طریق روبات‌هایی که به فضا اعزام شده‌اند، در دیگر کرات ازجمله مریخ منتشر شده و آن‌ها را آلوده کرده باشند.
با این‌که ناسا همواره همه تجهیزات و موشک‌های فضایی را پیش از پرتاب به فضا کاملاً استریل می‌کند ولی همواره خطر انتقال میکروب‌های فوق مقاوم و انتشار آن‌ها در فضا وجود دارد. میکروب‌های کشف‌شده در معدن نایسا کهن‌ترین میکروب‌های کشف‌شده نیستند و سال‌ها پیش دانشمندان موفق شدند میکروب‌هایی را در یخ و نمک کشف کنند که طول عمر آن‌ها بیش از 500هزار سال بود.

نام‌ :
ایمیل :
نمایش داده نمی‌شود
متن :

عضویت در خبرنامه
نام‌ و نام‌خانوادگی:
ایمیل :
مس پرستلگرام

شبکه مس؛ کانال رسمی تلگرامی
شرکت ملی صنایع مس ایران
را ببینید.

به نظر شما سایت عصر‌مس‌آنلاین بهتر است بیشتر به چه مطالبی بپردازد؟