کد مطلب : ‌10731
گروهی از محققان بین‌المللی هشدار دادند

کسری مس، خطری بالقوه برای موبایل‌ها و لپ‌تاپ‌ها

عصرمس آنلاین: گروهی از محققان بین‌المللی معتقدند کسری بالقوه مواد معدنی و به‌ویژه مس در سال‌های پیش رو، آینده فن‌آوری را به خطر خواهد انداخت چراکه حیات همه تکنولوژی‌ها از لپ‌تاپ و موبایل تا سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه‌ها به مواد معدنی بستگی دارد.

گروهی از محققان بین‌المللی که شامل کارشناسان دانشگاه‌ها و موسسات دولتی و صنعتی از سراسر پنج قاره ایالات متحده، اروپا، آفریقای جنوبی، استرالیا و امریکای جنوبی می‌شوند، نتیجه تحقیقات‌شان در زمینه داده‌های زمین‌شناسی را در مجله «نتیچر» (Nature)‌ منتشر کرده‌اند. تحقیقات این گروه که توسط «سلیم علی» (Saleem Ali)، پژوهشگر دانشگاه دلاویر (University of Delaware) در امریکا هدایت می‌شود، نشان می‌دهد براساس میزان ذخایر معدنی موجود و محتمل در جهان، در دهه‌های آینده استخراج مواد معدنی برای استفاده در لوازم الکترونیکی کفایت نخواهد کرد. این در حالی است که بازیافت نیز به‌تنهایی پاسخ‌گوی تقاضا در این زمینه نخواهد بود. در این میان، کسری مس بیش از سایر مواد معدنی قابل توجه است. همه این‌ها زمانی مهم‌تر می‌شود که بدانیم برای کاهش کربن در جهان به مقادیر زیادی از فلزات و مواد معدنی برای تولید فن‌آوری‌های پاک نیاز است و این محققان می‌گویند جامعه جهانی کنونی برای پاسخ‌گویی به نیازهای اضافی برای این مواد خام مجهز نیست.

علی در این زمینه می‌گوید: «در جهان، معاهدات بسیار زیادی در زمینه تغییرات آب‌وهوایی، تنوع زیستی، گونه‌های مهاجر و حتی مدیریت زباله از مواد شیمیایی آلی وجود دارد، اما تاکنون هیچ مکانیزم بین‌المللی در این زمینه که نحوه عرضه مواد معدنی چگونه باید هماهنگ شود، تعریف نشده است.»

تحقیق این گروه از محققان پیشنهاد می‌کند توافقی بین‌المللی میان کشورهای مختلف شکل بگیرد که برای سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف، نوع مواد معدنی پرتقاضا و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها و همچنین امضای توافق‌نامه‌های دوجانبه بین کشورهای مختلف برای اکتشاف و استخراج مواد معدنی تلاش کند.

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 جمعیت جهان به 8.5 میلیارد نفر برسد. این به معنی تقاضای بیشتر مواد معدنی برای تامین نیازهای این جمعیت است. در مقابل اما میزان مواد معدنی کم و زمان مورد نیاز برای بهره‌برداری از معادن بسیار بالاست. متوسط زمان لازم برای بهره‌برداری از یک پروژه معدنی 10-15 سال است. به‌عنوان مثال، آخرین ذخیره عمده مس شناخته‌شده جهان در مغولستان 15 سال پیش کشف شد اما تولید خود را در پاییز 2016 میلادی آغاز کرد. از سوی دیگر، تنها 10 درصد از تلاش‌های برای اکتشاف مواد معدنی به معدن‌کاری منجر می‌شود.

علی تاکید می‌کند:‌ «در طول سال‌های گذشته مردم در زمینه تغییرات آب‌وهوایی نگرانی بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. همین موضوع باعث شد جنبشی جهانی در این زمینه شکل بگیرد. این در حالی است که در زمینه مواد معدنی که با زندگی روزمره ما سروکار دارد، چنین حساسیتی به‌وجود نیامده. معتقدیم هرچه سریع‌تر باید در عرصه بین‌المللی نگرانی‌ها در زمینه مواد معدنی مورد توجه قرار گیرد.»

اصل مقاله گروه تحقیقاتی تحت سرپرستی دانشگاه دلاویر را می‌توانید در اینجا بخوانید.

نام‌ :
ایمیل :
نمایش داده نمی‌شود
متن :

عضویت در خبرنامه
نام‌ و نام‌خانوادگی:
ایمیل :
مس پرستلگرام
به نظر شما سایت عصر‌مس‌آنلاین بهتر است بیشتر به چه مطالبی بپردازد؟