کد مطلب : ‌11013
معاون هماهنگی و دبیر کمیسیون معاملات شرکت مس مطرح کرد

ایجاد بانک اطلاعات تأمین‌کنندگان قطعات، گامی موثر در حمایت از کالای ایرانی

«مهدی مجدفر» با اشاره به شعار «حمایت از کالای ایرانی» گفت: «یکی از اقدامات اساسی در این زمینه ایجاد بانک اطلاعات تأمین‌کنندگان قطعات و مواد در شرکت مس است که در صورت تحقق، ما را به خرید از منابع اصلی و دور زدن واسطه‌ها و دلال‌ها سوق می‌دهد.»

معاون هماهنگی و دبیر کمیسیون معاملات شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «عصرمس آنلاین» با اشاره به نقش این کمیسیون در بومی‌سازی گفت: «همان‌طور که مستحضر هستید رهبر معظم انقلاب چند سال متوالی است که شعار اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کشور قرار داده و امسال به صراحت، سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است که کمیسیون معاملات در این ارتباط نقش بسیار حساسی را ایفا می‌کند.»

او ادامه داد: «ما همواره بر این اعتقادیم که کالای ایرانی که در داخل تولید می‌شود نباید از خارج وارد شود. هر چند از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد ولی از آنجا که شرکت مس یک بنگاه اقتصادی است بایستی با ایجاد ارتباط تنگاتنگ با تولیدکنندگان و سازندگان قطعات، سعی در افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام‌شده مواد و قطعات داشته باشد.»

مجدفر همچنین بیان کرد: «یکی از مهمترین بخش‌های سازمان که می‌تواند هزینه‌ها و به‌تبع آن قیمت تمام‌شده را مدیریت کند امور قراردادها و کمیسیون معاملات است. در بخش کمیسیون معاملات در شرکت مس همکاران همواره به دنبال خرید با کیفیت و مورد تایید واحد مصرف‌کننده هستند و به عبارتی همکاران در خط مقدم تولید بهترین مشاوران ما در خرید هستند و می‌توانند با پایش قطعات و لوازم مصرفی خریداری شده، ما را در خرید باکیفیت و اقتصادی هدایت کنند.»

او ادامه داد: «با این حال اگر بتوانیم خریدهای خارجی را به سمت خریدهای داخلی سوق دهیم از جنبه صرفه اقتصادی به نفع شرکت است؛ البته شرط اصلی آن با کیفیت بودن محصولات و مورد تایید همکاران بودن در تولید است.»

دبیر کمیسیون معاملات شرکت مس تاکید کرد: «یکی از اقدامات اساسی در این زمینه ایجاد بانک اطلاعات تأمین‌کنندگان قطعات و مواد در شرکت مس است که در صورت تحقق این امر ما را به خرید از منابع اصلی و دور زدن واسطه‌ها و دلال‌ها سوق می‌دهد. به عنوان مثال در یکی از خریدهای خارجی با خرید از سازنده اصلی توانستیم بالغ بر 60 درصد با قیمت پایین‌تر موضوع درخواست را خریداری کنیم.»

او افزود: «اعتقاد ما بر این است که با وجود نیروهای تحصیلکرده و کارآمد در کشور، ما با یک برنامه مشخص و اراده مصمم می‌توانیم در یک بازه زمانی اکثر خریدهای قطعات و لوازم مصرفی را بومی کنیم. در این ارتباط یک چالش جدی وجود دارد و آن خط قرمز تولید است. همکاران در فرآیند تولید با عنایت به مسأله زمان، امکان آزمون و خطا و فرصتی برای تست این قطعات ندارند. بنابراین به هر ترتیب بایستی با هماهنگی و همدلی همه ارکان شرکت به این مهم دست یابیم.»

مجدفر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های کمیته مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه کاهش قیمت تمام‌شده گفت: «با استقرار هیأت‌مدیره و مدیرعامل محترم جناب آقای مهندس بنی‌اسدی‌راد گزارش اجمالی در ارتباط با علت تشکیل کمیته مالی و اقتصادی و آثار آن بر کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده شرکت به نظر ایشان رسید و خوشبختانه ایشان تأکید کردند که این کمیته با قوت در سال 1397 به کار خود ادامه دهد، ما در سال‌های 1394 و 1395 به ترتیب بالغ بر 121 و 84 میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشتیم. البته رقم سال 1396 تاکنون از حساب‌ها استخراج نشده ولی پیش‌بینی می‌شود این رقم کاهش یابد؛ علت این امر این است که قراردادها از لحاظ مبلغی به نقطه تعادل رسیده و این کمیته مأموریت خود را به‌خوبی انجام داده است.»

او همچنین در زمینه برنامه‌های امسال کمیسیون معاملات شرکت مس گفت: «خریدهای حجمی و مواد قطعات پرمصرف ازجمله اقدامات سال گذشته بود که هر چند بخشی از آن به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز به‌صورت ابتر و ناقص اجرا شد ولی اعتقاد داریم این سیاست در سال جاری نیز باید دنبال شود تا از ارسال مکرر درخواست‌ها به کمیسیون معاملات کاسته شود.»

مجدفر ادامه داد: «دیگر اقدامی که در سال گذشته انجام شد اصلاح مفاد آیین‌نامه معاملات شرکت بود و مشخصاً حد مجاز معاملات جزئی، متوسط و عمده افزایش یافت که این امر موجب تسریع در خریدها و رضایتمندی واحدهای درخواست‌کننده شد، ضمناً از لحاظ اقتصادی برای شرکت مقرون به صرفه بود؛ با عنایت به تورم حاکم در کشور و عامل زمان و نوسانات قیمت‌ها این استراتژی موجب تسریع در فرایند تأمین و خریدهای با قیمت مناسب شد.»

او بیان کرد: «یکی از چالش‌های کمیسیون معاملات در رابطه با خریدهای مواد و قطعات مربوط به خریدار می‌شود که واحد درخواست‌کننده مشخصاً از برند خاصی درخواست می‌کند و دلایل رد برندهای دیگر که عموماً قیمت‌های پایین‌تری دارد در گزارش‌ها ارائه نمی‌شود ولی کمیسیون همواره در جهت شکست انحصار به دنبال برندهای جایگزین است که با توجه به جلساتی که با همکاران فنی در این ارتباط داشتیم، مقرر شد مشخصاً علت این امر را مستدل جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون گزارش کنند. مثلاً عمر لاستیک‌های ماشین‌آلات معدنی بر حسب ساعت کارکرد اعلام شود که بر این اساس بتوان به راحتی تصمیم گرفت.»

نام‌ :
ایمیل :
نمایش داده نمی‌شود
متن :
 
عضویت در خبرنامه
نام‌ و نام‌خانوادگی:
ایمیل :
مس پرس
به نظر شما سایت عصر‌مس‌آنلاین بهتر است بیشتر به چه مطالبی بپردازد؟